sgk-yurtdisi-emeklilik

Yurtdışında Yaşayan Türkler Türkiye’den Emekli Maaşı Nasıl Alır?

Yurtdışında yaşayanlar için Türkiye’den emeklilik işlemleri 1 Ağustos 2019 tarihinde yapılan değişiklikle birlikte borçlanma usulü ile yapılabilmektedir. Türkiye’de sigorta girişi olsun ya da olmasında Türkiye’den emeklilik işlemleri için yurtdışında yaşayan Türkler, yurtdışındaki günlerinin parasını ödeme koşulu ile emekli aylığı hakkı kazanabiliyor. 5510 sayılı Sosyal Sigortalar ve Genel Sağlık Sigortası Kanununun 4.1/b maddesi kapsamında değerlendirilen işlemlerle ilgili merak edilenleri yazımızda sizler için derledik.

SGK Yurtdışı Emeklilik Hakkından Kimler Yararlanabilir?

Yurtdışı emeklilik hakkından yararlanabilecekler için getirilen tek kıstas, yurtdışı sigorta kaydının olmasıdır. Bahsedilen sigorta girişi kısa dönem çalışma ya da çocuk doğumu gibi basit nedenler için bile olsa Türkiye’den emeklilik hakkı kullanılabilmektedir. 18 yaş itibari ile yurtdışında çalışılan dönem için SGK’ya verilen dilekçeyi takiben borçlanma yapılarak emeklilik hakkı elde edilebilmektedir.

Yurtdışında Çalıştım, Nasıl Emekli Olurum?

Yurtdışında çalışanların emeklilik işlemleri Sosyal Güvenlik Kurumu (SGK) veya e-Devlet üzerinden yapılacak başvuru ile başlıyor. Yurtdışı borçlanması yapılması istenen sürenin geçtiği ülke ile SGK arasında anlaşmanın olması halinde başlatılan süreçte, yurtdışında sigorta başlangıcı olarak geçerli olan süre Türkiye’de de kabul edilerek borçlanma yapılıyor. Sistemde Türkiye’de sigorta girişi olma şartı aranmazken, Türkiye’de sigorta girişi olması ve olmaması durumuna göre farklı borçlanma hesaplamaları yapılıyor. Yurtdışında çalışılmaya başlama süresinde göre Türkiye’den emeklilik için tabi olunan kriterler şu şekildedir:

• Sigorta başlangıcı 23 Mayıs 1988 tarihi öncesi ise emeklilik için 25 yıl sigorta süresi, 50 yaş ve 5375 gün prim şartlarına tabi olunur.
  • Sigorta başlangıcı 23 Mayıs 1988 tarihi sonrası ise emeklilik için 25 yıl sigorta süresi, 51 yaş ve 5450 gün prim şartlarına tabi olunur.

Türkiye’den Emeklilik Başvurusu Nasıl Yapılır?

Türkiye’den emekli olmak için başvurular dilekçe ile SGK’ya ya da e-Devlet üzerinden yapılabilir. Verilecek dilekçe ile birlikte yurtdışında sigortalı olarak çalışıldığının ispat edilmesi gereklidir. Emeklilik Bağ-Kur üzerinden gerçekleşirken, başvuru sonrası hesaplanan borçlanmanın ödenmesi ardından yukarıda paylaşılan emeklilik şartlarının yerine getirildiği tarihten itibaren SGK’dan emekli aylığı hakkı kazanılmaktadır.

Türkiye’den Emeklilik İçin Yapılacak Borçlanma Nasıl Hesaplanır?

Emeklilik için yapılacak borçlanmanın hesabı seçilen kazancın %45’i hesaplanarak yapılır. Prim borçlanmasının günlük alt limiti 119,25 TL iken üst limit 894,38 TL’dir. Günlük borçlanma tutarının alt limitine göre hesaplama yapıldığında bir gün için 53,66 TL ödeme yapılması gereklidir. Verilen rakamın 5400 iş günü çarpılması sonucu yapılacak toplam borçlanma tutarına ulaşılabilir.

Türkiye’den Emeklilik Statüsü Nasıl Belirlenir?

Türkiye’den emekli olmak için statü belirlemesi 1 Ağustos 2019 tarihi sonrası değişti. Yapılan değişiklikle birlikte yurtdışında yaşayan Türkler 4A statüsünden emekli olabilirken, yeni düzenleme ile 4B’den emekli olabilmektedirler. 1 Ağustos 2019 tarihi sonrası borçlandırılan süreler ardından Türkiye’den emeklilik statüsü Bağ-Kur olarak belirlenmektedir.